میکروسکوپ مجازی

میکروسکوپ مجازی و آسیب شناسی دیجیتال در مباحث آموزشی

به طور سنتی، آموزش آسیب شناسی با استفاده از کتاب های درسی ، اسلایدهای شیشه ای و میکروسکوپ‌های معمولی در حال انجام است. در طول دو دهه گذشته ، تعداد منابع آسیب شناسی مبتنی بر وب بطور چشمگیری گسترش یافته است و منابع پاتولوژیک متمرکز به طور همزمان دراختیار دانشجویان و دانش آموزان قرار گرفته است. اخیراً ، فن آوری تصویربرداری کامل اسلایدها اجازه می دهد تا اسلایدهای شیشه ای از طریق نرم افزار اختصاصی در صفحه نمایش رایانه اسکن و مشاهده شوند. این فناوری به میکروسکوپ مجازی معروف است و فرصت های عظیمی را در بخش آموزش آسیب شناسی ایجاد کرده است. دانشجویان به وسیله این سیستم آموزشی قادر به یادگیری مهارت های کلیدی بافت شناسی هستند. به عنوان مثال برای شناسایی مناطقی از ارتباط تشخیصی از کل اسلاید ، از طریق یک محیط رایانه مبتنی بر وب، دانش آموزان دیگر نیازی به حضور در همان اتاق اسلایدها ندارند.

بهبود آموزش آسیب شناسی

میکروسکوپ مجازی و آسیب شناسی دیجیتال به بهبود نحوه ارائه آموزش آسیب شناسی کمک بسزایی خواهند کرد.

پیش از این ،  آموزش بافت شناسی ، آسیب شناسی آناتومیک و سیتوپاتولوژی برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد با استفاده از کتاب های درسی ، اسلایدهای شیشه ای و میکروسکوپ معمولی صورت میگرفت ، اما به طور فزاینده ای منابع مبتنی بر وب در آسیب شناسی به طور چشمگیری در 20 سال گذشته برای تکمیل یا جایگزینی روش های سنتی تر رشد نموده است.

این امر به ادارات ، دانشکده ها و سازمان های حرفه ای در ارائه آموزش بافت شناسی به روشی با صرفه تر و موثرتر کمک کرده است که در ادامه به مزایای آن در بخش های مختلف آموزشی خواهیم پرداخت.

تصویربرداری دستی کامل لام

در سال های اخیر، یک ابزار دیگر با نام، “تصویربرداری دستی کامل لام” با ارائه امکان اسکن کل و یا بخشی از اسلایدهای شیشه ای در وضوح تشخیصی، روش تحول بافت شناسی و هیستوپاتولوژی را ارائه داده است. این سیستم یک اسلاید دیجیتالی از بافت ایجاد می کند که با استفاده از نرم افزار می توان در صفحه کامپیوتر مشاهده کرده و آنها را در محورهای X و Y و زوم های مخلتلف دلخواه  مطابق با میکروسکوپ های فیزیکی معمولی بررسی نمود.

این ابزار را اصطلاحاً میکروسکوپ مجازی گویند، زیرا این امر به صورت دیجیتال اتفاق می افتد. این تصاویر بسیار بزرگ و حجیم هستند(در حدود چند گیگابایت)، به همین علت بارگذاری طولانی مدت آنها در کامپیوتر دچار مشکل خواهد شد. در عوض سیستم های اسکن دستی به گونه ای تعریف شده است که می توان مناطقی از تصویر را به انتخاب خود نمایش داد ، و نیاز به بارگذاری کل تصویر را برطرف می کند.

مزایای میکروسکوپ مجازی

یکی از مهارت های کلیدی که هیستوپاتولوژیست ها باید بیاموزند ، توانایی شناسایی نکات مربوط به تشخیص از کل نمونه است. میکروسکوپ مجازی اجازه می دهد تا این مهارت در یک محیط مبتنی بر وب ایجاد شود که دانشجو/دانش آموز/ کارآموز بتوانند الگوهای مورفولوژیکی یا ویژگی تشخیصی را در متن کل نمونه مشاهده کند. آموزش در مورد بخش های بافت محدود به قرار گرفتن در اتاق مخصوص تشخیص نیست ، بلکه اکنون می توان از طریق اسکن اسلایدهای کامل از راه دور و مجازی با بالاترین کیفیت عملکرد آموزش داد.

برای تسهیل آموزش آناتومی میکروسکوپی و هیستوپاتولوژی با استفاده از میکروسکوپ مجازی، بسیاری از دانشکده های پزشکی و علوم آزمایشگاهی در حال حاضر آزمایشگاه های میکروسکوپ قدیمی خود را با آزمایشگاه های مجازی جایگزین می کنند.

برای بسیاری از مؤسسات ، این روش اقتصادی تری برای ارائه آموزش بافت شناسی به تعداد زیادی از دانشجویان ودانش آموزان است زیرا  هزینه نگهداری و جایگزینی میکروسکوپ های گران قیمت به همراه ایجاد و ذخیره یک مجموعه اسلایدهای شیشه ای ، بیشتر از هزینه سخت افزاری و نرم افزاری میکروسکوپ‌های دیجیتالی می باشد.

این موسسات همچنین دیگر نیازی به ایجاد فضای اختصاصی آزمایشگاه و داشتن یک کارمند اختصاصی و فنی ندارند و پتانسیل بیشتری برای سرمایه گذاری آموزشی خواهند داشت.  از دیدگاه آموزشی ، استفاده از اسلایدهای مجازی همچنین این اطمینان را به وجود می آورد که همه دانشجویان و دانش آموزان اسلایدهارا در شرایط یکسان و مساوی مشاهده خواهند کرد. این سیستم بروز تداخلی با یادگیری و تجربه کار با میکروسکوپ های معمولی را ندارد زیرا میکروسکوپ های معمولی را می توان در یک جلسه آموزشی جداگانه آموزش داد.

همچنین امکان استفاده از اسلایدهای نادر بدون ترس از شکستن وجود دارد. نمایش اسلایدها روی صفحه رایانه به این معنی است که دانشجویان می توانند مطالب را راحت تر با یکدیگر در میان بگذارند و امکان استفاده از رویکردهای کار گروهی برای تدریس را فراهم کنند. هنگامی که دانشجویان و دانش آموزان یک اسلاید شیشه ای را در میکروسکوپ های فردی خود ارزیابی می کردند، این آموزش بیشتر دشوار بود.  همچنین به آنها این امکان را می دهد تا  آزمون های ارزیابی و امتحانات پایان سال خود را  خود مبتنی بر وب و به صورت مجازی اجرا نمایند.

میکروسکوپ مجازی نشان داده که یادگیری فردی و گروهی را بهبود بخشیده و تجربه یادگیری کلی را تقویت می کند.

میکروسکوپ مجازی همچنین از مزایای ارائه دوره های بافت شناسی به دانشجویان خارج از محیط کلاس برخوردار است. دانشجویان در هر زمان می توانند به دوره های میکروسکوپی مجازی برخط(آنلاین) دسترسی پیدا کنند، درحالی که در روش سنتی تنها در جای مشخصی که به آنها امکان مشاهده اسلایدها را می دادند به جعبه اسلایدها و کلاس محدود شده بود ولی اکنون دانشجو دیگر نیازی به حضور در همان اتاق اسلاید شیشه ای ندارد!

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا